Reklama

Ta kolej jeździła przez trzy nasze gminy. Historia pleszewskiej wąskotorówki

Opublikowano: sob, 10 lip 2021 10:30
Autor:

Ta kolej jeździła przez trzy nasze gminy. Historia pleszewskiej wąskotorówki - Zdjęcie główne

Dworzec w Dobrzycy w 1902 r.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Historia Dokładnie 10 lipca 1900 roku oddano do użytku drugi etap budowy wąskotorowej linii kolejowej, która ostatecznie - w roku 1903 - połączyła Pleszew z Krotoszynem. Jaka jest historia naszej kolei wąskotorowej?

Reklama

Linia kolejowa na trasie Krotoszyn – Dobrzyca - Pleszew - Broniszewice - to dziś już niestety przeszłość. Jeszcze nie tak zamierzchła, ponieważ ostatni pociąg do Broniszewic odjechał w latach 70. minionego wieku, jednak faktem jest, że trasa kolejowa, która łączyła dwa powiaty: krotoszynski i pleszewski (w tym trzy nasze gminy) - dziś jest już tylko historią. Jakie były jej początki?

Pleszew. Historia kolei wąskotorowej

Wszystko zaczęło się na początku lat 70. XIX wieku - gdy powstały plany przebiegu trasy kolei z Poznania do Kluczborka. Początkowo miała przebiegać z Poznania przez Środę Wlkp., Nowe Miasto, Jarocin, Pleszew, Ostrów Wlkp. jednak w związku z sprzeciwami ówczesnych właścicieli ziemskich: najpierw Hermana Kennemanna, właściciela dóbr nowomiejskich, jednego z największych posiadaczy ziemskich w Wielkopolsce oraz "naszego" Juliusa von Jouanna, właściciela dóbr pleszewskich, dworce kolejowe ostatecznie nie powstały w Pleszewie i Nowym Mieście, ale w Kowalewie i Chociczy.

Fatalny błąd został zrozumiany dopiero po czasie - w latach 90. XIX wieku władze ziem krotoszyńskich i pleszewskich podjęły działania o połączenie kolejowe, które łączyłoby obydwa miasta.

Pleszew. Historia kolei wąskotorowej

Budowa kolei rozpoczęła się w roku 1898 i przebiegała w trzech etapach. Całość prac zakończyła się w roku 1903, jednak pierwsze pociągi kursowały już wcześniej - w lipcu 1900 roku oddano do użytku odcinek Dobrzyca-Kowalew - a 20 września 1900 roku wyjechał pierwszy pociąg na tej trasie. W tym samym roku powstała Krotoszyńsko – Pleszewska Kolei Powiatowa.

Kolej rozwijała się prężnie przez kolejne lata, także podczas I i II wojny światowej. W roku 1932 zmieniono nazwę - na Krotoszyńską Kolej Powiatową.

Podczas okupacji niemieckiej w latach 40. minionego wieku - siłami jeńców z obozu w Łaszewie zbudowano nawet kolejny odcinek trasy - z Pleszewa do Broniszewic, który oddano do użytku w roku 1945.

To nie koniec. Po wojnie pojawił się nawet pomysł przedłużenia linii z Broniszewic do Chocza, jednak ostatecznie skończyło się tylko na planach.

W roku 1949 kolej została przejęta przez PKP - linia została nazwana Krotoszyńską Koleją Dojazdową.

Pleszew. Historia kolei wąskotorowej

Powolna likwidacja linii rozpoczęła się w końcówce lat 70. minionego wieku - w 1976 roku zlikwidowano połączenie do Broniszewic, 10 lat później zlikwidowano połączenie do Krotoszyna. Ostatecznie w roku 2001 miał miejsce ostatni kurs pod szyldem PKP.

Kolej wąskotorowa przetrwała jednak w Mieście i Gminie Pleszew. W roku 2006 na odcinku Kowalew - Pleszew została uruchomiona przez Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych w Kaliszu.

Dziś możemy korzystać z niej sami - m.in. w formie wakacyjnych wycieczek na trasie Kowalew-Pleszew. 

 

Pełny przebieg linii Krotoszyn-Dobrzyca-Pleszew-Broniszewice (Linia Krotoszyn Wąskotorowy – Broniszewice) - wraz z czynnymi dziś przystankami: Pleszew Wąskotorowy, Pleszew Plac Zabaw, Pleszew przy Kauflandzie oraz Pleszew Miasto).

  1. Krotoszyn Wąskotorowy
  2. Krotoszyn Stary
  3. Nowyfolwark
  4. Brzoza Wąskotorowa
  5. Henryków Wielkopolsk
  6. Dzielice
  7. Rozdrażew
  8. Maciejew
  9. Nowa Wieś Krotoszyńska
  10. Wyki
  11. Koźminiec
  12. Izbiczno
  13. Dobrzyca
  14. Lutynia
  15. Fabianów
  16. Pleszew Wąskotorowy
  17. Pleszew Plac Zabaw
  18. Pleszew przy Kauflandzie
  19. Pleszew Miasto
  20. Pleszew Wschód
  21. Lenartowice
  22. Pacanowice
  23. Broniszewice

 

Szanowni Internauci. Komentujcie, dyskutujcie, przedstawiajcie swoje argumenty, wymieniajcie poglądy - po to jest nasze forum i możliwość dodawania komentarzy. Prosimy jednak o merytoryczną dyskusję, o rezygnację z wzajemnego obrażania, pomawiania itp. Szanujmy się.



UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (2)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

  • 2 miesiące temu | ocena +2 / -0

    ciekawski

    bzdury facet wypisujesz, na starej linii nie mogło być przystanków plac zabaw czy przy kauflandzie bo powstały one niedawno

    • 2 miesiące temu | ocena +2 / -0

      kolejarz

      Na zdjęciu jest budynek dworca Pleszew kolei szerokotorowej a nie kolejki wąskotorowej, jak można dać taki artykuł do publikacji